søndag den 16. januar 2011

Tømmermandsmad og synkronopkast

Har lige været på firmatur i Riga og lige nu er jeg træt.
Mest bare mentalt og fysisk træt og dermed overhysterisk, men også grundlæggende træt af gøglerfælder på turist-rundvisninger og østblokken som samlet hele.

Jeg ved godt, at Riga og Letland betragter sig selv som meget europæiske, men believe me... østblok it is.

Een ting er jeg imponeret over og det er den mad, der blev serveret på udflugtsdagen, hvor alle kolleger vaklede rundt og var blege som lettisk sne, nogle med trang til søvn og pomfritter fordi de havde overstået opkastningen og andre med en brækpose knuget i hånden. 
Samtlige med meget lidt lyst til at gå ned i russik bunker nogen sinde igen.

Forretten var en rodfrugtsuppe, der var så brun og tyk at synet alene fik de første til at trække vejret meget overfladisk og gå ud i frisk luft.
Hovedretten tog prisen: Schnitzel.  Udmærket tænkt, men den blege skive svinekød var dækket med en ordentlig bleg klat svampesovs, der klæg og fed sendte sødlig lugt op i næsen på de næste tømmermænd, der løb med hånden for munden afsted mod de allerede belastede toiletter.

Det lignede opkast. Det lugtede som opkast. Det fremmede brækfornemmelserne og selvom næsten alt mad gik tilbage til køkkenet igen og tjenerne så mere og mere paniske ud i ansigtet, så fremmede maden på sin helt egen klamme måde helingen.
Så der var fri bane til aftenens gentagelse af drik og dans-showet.

Næste gang, jeg trænger til at kaste op, så mind mig om svampesaucen. Og få mig til at forestille mig hvordan min alkorystende finger nærmer sig min drøbel, eller måske bare hvordan det er, når man kvalmesyg læner sig ind over toilettet og får lugten af andre menneskers udskyllede afføring i næsen.

Det virkede ihvertfald, da jeg tegnede billedet for mine to kolleger til det.
Jeg vil gerne tage patent på synkronbrækning og det står i reglerne at man gerne må grine.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er glad for kommentarer. Det er rart at vide, at der er nogen, der gider...