torsdag den 27. oktober 2011

Privatskole?

Jeg har meldt min dreng ind i en privatskole. Jeg er ude i god tid, for der er rift om pladserne, men egentlig har jeg gjort det for at have en mulighed i baghånden, hvis den folkeskole, der hører til området, ikke når at ændre sig inden 2017.

Inden du læser videre, så får du lige en advarsel, så du kan nå at hente den brune papirspose, der står 'racist' på.

Vores lokale folkeskole har en af de laveste sygdomsprocenter blandt lærere, staben er rimeligt konstant og skolen i sig selv er ... sådan nogenlunde ok. Jeg kender et par af lærerne og er sikker på, at de er rigtigt dygtige til det de skal.
Til gengæld har skolen nogle udfordringer med elever og forældre af anden etnisk herkomst, som det så fint hedder. Skolen ligger i nærheden af Gellerupparken og procentdelen af elever af anden etnisk herkomst er temmeligt meget højere end i samfundet generelt.

Det giver mig en udfordring, for hvor jeg ikke har et problem med elever af anden oprindelse og kultur end leverpostejdansk, så har jeg et problem, hvis der er flere i skolen end i det samfund, min dreng skal vokse op i.
Han skal kunne begå sig blandt alle mennesker, men helst uden at det sker på bekostning af mulighederne for indlæring.

Jeg tror rigtigt meget på kvaliteten af vores skolesystem - især hvis lærerne kunne få lov til at undervise og gøre det, de er gode til, istedet for at skulle administrere og registrere, og jeg vil også hjertens gerne sende arvingen i folkeskolen, hvis værdierne og problemerne finder hver deres rette plads inden vi kommer så langt.

Hvem ved. Nu er jeg jo nyligt slået til voksen, så måske er vi flyttet på landet inden da... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er glad for kommentarer. Det er rart at vide, at der er nogen, der gider...